Kursbeskrivning

Välkommen till Leda Väst – en helg med mersmak och många kurser!

Se detta som en perfekt helg att samla hela ledargänget i kåren eller distriktet och gå på olika eller gemensamma kurser och umgås där emellan samt träffa nya och gamla ledarkompisar. Vi kommer ävan ha info mellan kurspassen om olika aktiviteter, böcker, lägergårdar och arrangemang. En riktigt mysig ledarvårdshelg med utbildningar!

Arrangör:

Regionala Utbildningsgruppen Väst med stöd av Scouternas Folkhögskola, Västbodal Scoutdistrikt, Göteborgs scoutditrikt, Västgöta Scoutdistrikt, Hallands Scoutdistrikt, Skaraborgs scoutdistrikt, Sensus och Västra Kansliet. Västbodal Scoutdistrikt står som ekonomisk arrangör i överenskommelse med övriga.

När:

Lördag den 25 januari 2020 kl 09.30 Kurshelgen startar! Vi har 3 kurspass denna dag som håller på till ca 17:30 samt valfria kvällspass inklusive lägerbål med scoutmys efter det.

Söndag den 26 januari 2020 kl 08.45 till 14:00 inkl avslutningslunch. Söndagen innehåller 2 kurspass och mersmak samt avslutas efter lunch.

För funktionärer (eller du som reser långt):

Fredag den 24 januari kl 20:00 Samling med middag för arrangörer och kursledare

Var:

Flämslätts Stifts och Kursgård, Lerdala väster om Skövde

Resa med tåg:

Det går bra att åka tåg till Skövde och vi kan anordna transport till kursgården. För det tar vi ut en symbolisk summa om 25 kr i varje riktning (50 kr tot). Detta måste anges i anmälan!

Har du tillgång till Scoutnet kan du köpa tågbiljetter med scoutrabatt!

Logga in på Scoutnet och köp tågbiljetten via en länk där till SJ.

Boka i god tid så blir biljetten billigast!

Anmälan:

Anmälan är individuell. Anmälan öppnar i slutet av oktober och stänger 13 december (vi har redan mycket god uppslutning på kurserna men vill ge fler möjlighet att anmäla sig så anmälan är förlängd, passa på!). Anmälan är nu stängd och kurserna välfyllda!

OBS anmälan ger inte automatiskt plats på en kurs. Anmälningsbekräftelse skickas ut runt vecka 51, var därför noga med att ange korrekt e-postadress i anmälan!

Helgen är uppdelad i fem kurspass á 2h plus fika, mat och gemensamma aktiviteter

Kurser kan gå över 1, 2, 3 eller 4 pass, vilket som gäller anges i kurskatalogen nedan. Var noga med att kontrollera när dina valda kurser går så de inte krockar med varandra. Det går nämligen att anmäla sig dubbelt så håll koll själv.

Vid incheckningen på lördag morgon kommer du få information om helgens program samt tid och plats för alla kurser. Hjälp med att hitta kan alltid fås i receptionen.

Anmälan sker via Scoutnet.

Kursledare och arrangörer anmäler sig på samma sätt som deltagare med uppgift om mat, boende, ankomst m.m. Vilken kurs eller funktion du har anges under Övrigt. Anmäl dig till den kurs du skall hålla i också.

Åldersgräns:

Alla kurser på Leda Väst är avsedda för utmanare och uppåt. Önskar du medtaga barn och vill ha barnvakt hör av dig så försöker vi lösa detta. Kostnad får återkomma med.

Äventyrare som är eller vill bli ledare på kår är också välkomna ihop med någon vuxen från samma kår.

Mat, logi och kursavgifter

Den totala kostnaden består av fyra delar:

Deltagaravgift: 600kr (för alla)

Ett unikt deltagarmärke utöver kursmärken och diplom ingår i helgen.

Logi:

Övernattning vandrarhem: 600kr/bädd

Övernattning hotell i delat 3 bäddsrum: 800kr/bädd

Övernattning hotell i delat dubbelrum: 900kr/bädd

Övernattning hotell enkelrum: 1100kr/bädd

(blir vi fler än 130 deltagare kan vi utöka med golvförläggning eller vintrig scoutförläggning till ett mycket lägre pris men först då vi fått över 13o anmälda)

Om du inte sover över men vill delta på dagarna kostar det 600kr i deltagaravgift och 800 kr i mat som för övriga.

Mat: 800kr för bägge dagarna (deltar du bara lördag 450 kr och bara söndag 400 kr)

Alla måltider ingår och tillagat av restaurangen (fika, lunch, fika, middag, kvällssnacks, frukost, fika, lunch).
Ni kommer ej bli besvikna! Detta är ledarvård :-)

Kursavgift: Ingår i deltagaravgiften.

Bok kan tillkomma om du vill ha en egen.

Dessa beställes när du anmäler dig eller köpes på plats.

Det samma kan gälla extra material på någon av våra hantverkspass om man vill ha extra mycket material.

Vill du dela rum med någon särskild, ange personens namn i fritexten i anmälan. Väljer du rum utan att ange en rumskompis placerar vi dig med någon.

Många kårer och distrikt subventionerar utbildningskostnader med allt eller delar, hör med dem!

Scouternas utbildningsfond:

Det finns möjlighet att söka ekonomiskt bidrag från Scouternas utbildningsfond. Mer information finner du under länken som finns längre ner.

Fakturering:

Kurserna faktureras. Ange fakturamottagare i anmälan.

Dig själv, kåren eller distriktet för deltagare och Regionala Utbildningsgruppen för kursteam och funktionärer.

Efteranmälan:

Går jättebra i mån av plats, en del kurser kan snabbt bli fullbokade dock. Tilläggskostnad 100 kr. kontakta annalena.levin@scouterna.se vid önskemål

Avanmälan:

Avbokning från anmälan fram till 13 dec är möjlig utan kostnad.

För avbokning from 14 dec t o m fredag 20 dec faktureras 500 kr

För avbokning mellan 20 dec och 9 jan faktureras 50 % av faktiska kostnaden (logi/konferensavgift, mat, kurskostnad).

För avbokning från den 10 jan fram till kursstart faktureras 100 % av den faktiska kostnaden (logi/konferensavgift, mat, kurskostnad).

Måste du avboka dig och vill slippa kostnader kan du hitta en ersättare som tar din plats. Dock måste du meddela detta så vi vet vem som kommer och det ska justeras i scoutnet efter bekräftelse.

 

Tag med:

Vid vandrarhemsförläggning: Handduk, lakan och örngott, även om sovsäck används.

Vid boende i hotellförläggning behövs ej sängkläder eller handduk, det ingår.

Papper och penna

(Vill du ej gå i vinterskor eller strumpor kan inneskor vara skönt)

Kläder efter väder så du kan vara ute en liten stund på tex lägerbålet.

Bärbar dator (om du ska gå Trygga Möten fördjupnings kurs)
Gör helst webkursen innan!

 

Mersmak:

Vi kommer att erbjuda workshops, informationshörna samt utrymme för erfarenhetsutbyte och inspiration samt mycket god mat. Lite övrigt hantverk kommer också att finnas tillgängligt utanför kurspassen.

Har du egna idéer som du vill dela med dig av? Hör av dig!

 

Schema kurser, hantverk och workshops:

schema 20191203

OBSERVERA att Leda avdelning del 2 genomförs helgen den 28-29 mars.

och Leda Kår del 2 genomförs den 8 mars.

Senast uppdaterad 2019-12-03