Är du sugen på testa dina ledaregenskaper i fjällmiljö?

24 januari, 2024

Är du sugen på testa dina ledaregenskaper i fjällmiljö?

Denna kurs riktar sig till dig som vill utveckla ditt ledarskap och förmåga att leda en grupp i fjällmiljö vintertid. Vinterfjäll Del 1 är en kompletterande kurs till Friluftsledarkurs Sommarfjäll. Med fokus på kunskapsinhämtning som ger deltagaren den nödvändigaste kunskapen och säkerhetstänk för leda en grupp vintertid. Utbildningen innehåller även friluftsteknik kopplat till vinterfjället. Även de som vill utveckla sina personliga färdigheter i friluftskunskap har vinning av kursen.

Kursveckan innehåller teoretiska delar inomhus och teoretiska/ praktiska kursmoment i fjällmiljö där upplevelsebaserad inlärning tillämpas. Majoriteten av kursveckan tillbringas utomhus där övernattningsmoment på kalfjället förkommer. Den fysiska prestationsnivån som behövs ökar gradvis under kursveckans gång. Ett fåtal delar av utbildningen sker på distans online utanför kursveckan.

Önskvärt:
– Genomfört någon ledarutbildning inom Scouterna eller annan organisation.
Bör:
– Genomfört kursen Sommarfjäll del 1, eller motsvarande (rekommenderas)
Skall:
– Ha en god kondition för att kunna färdas på turskidor i kuperad terräng med tung packning.
– Ha god erfarenhet av turskidor/ längdskidor, vana av turer med minst dagsturspackning.
Detta för att få en givande och lärorik kurs och kunna lägga fokus på kursmomenten.

Mer info finns här:

Ansök här senast den 31 januari:
Scouternas folkhögskola (scouternasfolkhogskola.se)

Välkommen till fjällen och Scouternas folkhögskola!