Folkhögskolan var på Jamboree22

30 augusti, 2022

Folkhögskolan var på Jamboree22

Sommaren 2022 fick Scouterna äntligen arrangera ett nationellt läger igen! Jamboree22, som hette Jamboree21 från började, genomfördes på ett fält utanför Kristianstad i Skåne mitt i sommaren, månadsskiftet juli-augusti. Under en lägervecka samlades över 11 000 scouter för att utforska drömmen om en hållbar värld. Många funktionärer var på plats flera veckor både innan och efter lägret för att allt skulle fungera. Självklart har Scouternas folkhögskola även bidragit till detta stora evenemang på många olika sätt!

Projektledning
Under hösten 2020, innan vi visste ifall lägret skulle genomföras under sommaren 2021 eller inte, så deltog 14 ledare från jamboreeorganisationen i en specialutformad projektledningskurs för Jamboree21. Kursen genomfördes som en webbkurs med några digitala träffar. Eftersom projektet Jamboree21 skulle genomföras på ett så hållbart och transparant sätt, så blev det många diskussioner om agila metoder och vad som är unikt med ideellt ledarskap. Vilka krav kan vi ställa på varandra och hur kommunicerar vi på bäst sätt?

Planering
Under lägret ville vi på folkhögskolan erbjuda en möjlighet att prova på några av våra utbildningar samt få möjligheten att prata om ledarskap, demokrati, hållbarhet och värderingsfrågor. Dessutom planerade många scouter egna återträffar och mindre möten för att blicka tillbaka och reflektera över vad våra utbildningar har bidragit till, i både personlig utveckling och nya vänner.

Ledarskapsön
Ledarskapsön är det symboliska ramverket för våra ledarskapsutbildningar som riktar sig till scouter och scoutledare. På Jambore22 fanns därför Ledarskapsön på plats i form av en utställning som gick helt i rosa! Scoutledare kunde besöka Ledarskapsön för att få information, inspiration och ställa frågor till kloka utbildare.

Under veckan genomfördes tre versioner av utbildningen Leda scouting i korthet – en i tre delar, en i två delar och en webbversion med samtalsstöd i grupp. Det var mycket uppskattat att som scoutledare kunna gå en kurs på plats, och dessutom direkt i lägersammanhang praktiskt få använda sina nya kunskaper. Utöver de hela kursomgångarna kunde scoutledare testa på kurspass och få inspiration från olika utbildningar, såsom Utbildning för utbildare och Ditt personliga ledarskap.

Nästan alla scoutkårer på plats fick rosa folkhögskole-besök i sina byar runtom på fältet. Våra utbildare gav inspiration till ledare som vill lära sig mer och tipsade om höstens alla utbildningar och möjligheter.

Roveronsdag
Under onsdagen lämnade många scouter och ledare området för att åka in till Kristianstad och göra aktiviteter där hela dagen. Då arrangerade vi, tillsammans med Scouterna, ett gäng programpass och samtal för Roverscouter, unga vuxna. De kunde bland annat gå på pass om Trygga Möten och Meningen med mig, samt mingla med arrangemangsledare och upptäcka internationella möjligheter.

Samtalsgläntan
I Samtalsgläntan anordnade vi ett gäng samtal för vuxna ledare och ibland inbjudna gäster. De genomfördes varje morgon och kväll under hela lägerveckan. I början av veckan var det tema hållbarhet och sedan demokrati. Vi pratade om hållbarhet både ur ett nytt och innovativt systemtänk men också ur individens perspektiv, framförallt kopplat till genus och maskulinitetsnormer. Då hade vi besök av Abigail Sykes från organisationen MÄN som kom med värdefull input och egna reflektioner i samtalet.

I slutet av vecka hade vi samtal på tema ledarskap och värderingar. Då prata vi bland annat om ledarskap i kris och konflikt. Några unga ledare inom Scouterna delade sina erfarenheter och vi reflekterade över förmågor som mod, omtanke och handlingskraft. Samma kväll hade vi även ett spännande samtal om vad som händer när individens värderingar krockar med organisationens värderingar. Där hade vi besök av Jeanette Wässman från Rädda Barnen och Josefine Hellroth Larsson från Nykterhetsrörelsen.

Veckan avslutades med ett samtal om delat ledarskap. Scouterna försöker tillämpa delat ledarskap på flera nivåer inom rörelsen. Vi har två generalsekreterare, två ledare för alla nationella arbetsgrupper – en anställd och en ideell, och på lokal nivå finns det flera exempel på där scoutkårer leds av två ordförande istället för en. Det blev ett intressant samtal där två ledare på nationell nivå delade med sig av sina erfarenheter och Imse Spragg Nilsson berättade vad hon kom fram till i sin uppsats om just delat ledarskap.

Tack!
Sammanfattningsvis kan vi säga att det blev en varm, intensiv, rolig, spännande, ibland stressig och stundtals helt underbar lägervecka. Tack till alla er som var med och deltog i samtal, utbildningar och reflektioner tillsammans med oss! Fortsätt prata om ledarskap och reflektera tillsammans.