Profilutbildningar

Ledarskap för hållbarhet

Vi utgår från de globala målen för hållbar utveckling för att hitta vägar och metoder för att påskynda omställningen till ett hållbart samhälle. De globala målen är vårt gemensamma språk i världen, men vad innebär dom för Sverige och oss människor, som är en del av samhället? Genom att ta del av vad andra gör och vad vi behöver göra så tror vi att du kommer hitta din väg för att kunna bidra till ett bättre samhälle.

15 jan 2024 - 7 jun 2024

Sista ansökningsdag 12 januari 2024

Region

Nationell

Kurslängd

Terminskurs

Ansökan är stängd

Ansökan stängd / Har startat

Om kursen

Det är snart 10 år sedan FN beslutade om målen och mycket har hänt sen dess. Vi har tagit oss igenom en global pandemi men klyftorna i samhället växer och det demokratiska utrymmet minskar. Vi har ett pågående krig i Europa och polariseringen ökar i Sverige. Då har vi inte ens nämnt utmaningar som klimatförändringar och den sjunkande biologiska mångfalden än.

Hur kan vi tillsammans påverka detta och vända utvecklingen? Vilket typ av ledarskap skulle vi vilja se i samhället? Hur kan vi säkerställa att planeten inte förstörs, samtidigt som alla människor i världen får sina behov tillgodosedda? Detta är sådana frågor som vi kommer att diskutera tillsammans och med experter. Vi ses digitalt och ni gör studiebesök individuellt. Vi försöker studera och lyssna in alla sektorer i samhället, både näringslivet, det offentliga samt civilsamhället. Vi tror på att alla har ett ansvar och en möjlighet att bidra till helheten.

Utbildning är på 25% distans. Vi har 5 obligatoriska digitala träffar på fredagar. Övrig tid disponerar du själv fritt mellan uppgifter, inlämning och träffar inom den lilla gruppen (patrullen). Vi räknar med att du kan lägga ca 5h i veckan på kursen. Som studerande på folkhögskola har du sportlov och påsklov, samt är ledig alla röda dagar. Kursstart med inloggning på den digitala läroplattformen sker den 15 januari.

Digitala träffar på fredagar:

• 19 januari

• 23 februari

• 19 april

• 7 juni

I utbildningen tittar vi närmare på alla hållbarhetsmålen och utgår från dem när vi studerar samhällsfrågor i stort och smått. Vi behandlar både ekonomisk, social och ekologisk hållbarhet. I webbkursen får ni både individuella uppgifter och gruppuppgifter som ni lämnar in via vår digitala läroplattform.

Du får möjlighet att utveckla ditt ledarskap genom att lära dig mer om dig själv, uppleva utmaningar samt hitta mod och verktyg till att förändra världen. Efter avslutad utbildning har du förtur till vår populära projektledningskurs där du har möjlighet att använda dina kunskaper i praktiken genom ett eget projekt.

Adressuppgifter

Scouternas folkhögskola
Stockholm

Instrumentvägen 19
12653 Hägersten

Kostnader

SEK

Ansökan

Ansökan öppnar:
2023-09-15

Sista datum för ansökan till kursen:
2024-01-12

Kursansvarig

Cecilia Wesslén

Hållbarhetsansvarig

cecilia.wesslen@scouterna.se 0720706944

Cecilia är hållbarhetsansvarig på Scouterna och Scouternas folkhögskola, samt projektledare för Hållbarhetsverkstaden.