Profilutbildningar

Projektledning hösten 2023

Som deltagare på den här utbildningen kommer du att lära dig att planera, genomföra och utvärdera ett projekt på ett strukturerat sätt. Vare sig du är aktiv inom föreningsliv, studentliv, idéburna organisationer eller som social entreprenör kommer du få verktyg och metoder för att leda och utvärdera projekt.

14 aug 2023 - 8 dec 2023

Sista ansökningsdag 23 juli 2023

Nationell

Kurslängd

En termin

Ansökan är stängd

Om kursen

Att utveckla sitt ledarskap och att få leda både sig själv och andra är en central del av projektledning och så även i denna utbildning. Folkhögskolan arbetar i nära kontakt med Scouterna där erfarenheten och kunskapen om ledarskap och projektledning är stor.

I utbildningen får du lära dig mer om dig själv samt om dina och andras beteenden, vilket är en bra grund till personlig utveckling och ett gott ledarskap. Kursboken och kursinnehållet är anpassade efter IPMA/PMI-krav så kursen kan vara ett första steg mot en internationellt accepterad certifiering. Du kommer att ta del av innehållet genom föreläsningar, workshops samt webbaserade lektioner.

Under kursen får du träffa gästföreläsare, kursledare och andra deltagare. Det ingår även en projektperiod där du får omsätta dina kunskaper i verkligheten genom ett eget projekt. Ditt projekt kan med fördel vara något som du redan innan har tänkt eller önskat kunna genomföra. När du är klar med kursen kommer du att ha provat verktyg och metoder i ett eget projekt, samt reflekterat över ditt arbete och tagit del av andras lärdomar.

Upplägg HT23

Kursstart: 14 augusti. Eget arbete på distans via vår lärplattform.
Träff 1: 22-23 augusti. Fysisk träff med kurspass och gruppövningar.
Träff 2:
27-28 september. Fysisk träff med kurspass om bland annat projektplaner.
Projektperiod: Hela oktober-november. Denna tid arbetar du med ditt projekt på distans.
Webbinar: 28 november. Digitalt kurspass om effektmätning och projektrapporter.
Träff 3: 7-8 december. Fysisk träff med redovisningar av era projekt samt kursavslutning.

Utbildningen är en distansutbildning på heltid under en termin, med tre fysiska träffar i Stockholm. Utöver de fysiska träffarna består kursen av både enskilt arbete och uppgifter i grupp. I och med att du läser främst på distans kan du planera mycket av din tid själv, men vi räknar med att du kan lägga minst 20 h i veckan på kursen. Som studerande på folkhögskola har du höstlov och är ledig alla röda dagar.

Tyvärr har vi inget internat och kan inte erbjuda något boende i anslutning till träffarna. Vi rekommenderar att du arrangerar ditt eget boende i Stockholm så tidigt som möjligt. Skolan ligger i södra Stockholm, nära Örnsbergs tunnelbanestation.

Ansökan och antagning
Antagning sker löpande, så skicka in din ansökan direkt!

Ekonomi
All undervisning vid Scouternas folkhögskola är kostnadsfri men vi tar ut en avgift för bland annat studiematerial på 800 kr. Eventuella resor under projektperioden och inför träffar bekostar du själv.

Sök gärna bidrag och stipendier, eller merkostnadslån från CSN. Du är även välkommen att söka bidrag från Scouternas utbildningsfond.

Läs mer om utbildningen

Deltagare

Minsta antal deltagare:
8 st

Max antal deltagare:
24 st

Lägsta ålder för deltagare:
18 år

Adressuppgifter

Kostnader

800 :-

SEK

Ansökan öppnar:
2023-03-15

Sista datum för ansökan till kursen:
2023-07-23

Kursansvarig

Thérèse Syk

Kursansvarig Projektledning och Lärare på allmän kurs

therese.syk@scouterna.se 0855506523

Thérèse är kursansvarig och kursledare på kursen Projektledning. Thérèse är också samordnare för Allmän kurs distans och lärare i Ledarskap och organisation.