Profilutbildningar

Socialt entreprenörskap

Är du trött på att alla pratar – dags att göra! Drömmer du om att starta ett språkcafé eller en odlingsgrupp i ditt närområde? Eller kanske en simskola för nyanlända? Eller är det du som tänker ordna fritidsaktiviteter för ungdomar som riskerar att hamna i kriminalitet? Då är kursen Socialt entreprenörskap något för dig.

26 aug 2024 - 6 dec 2024

Sista ansökningsdag är 15 maj 2024

Nationell

Kurslängd

En termin

Ansök nu

Om kursen

Kursen Social entreprenörskap vänder sig till dig som vill göra världen bättre genom att driva icke vinstdrivande organisationer - tillsammans med andra, för andra.

I kursen får du lära dig hur du hittar pengar, når ut med ditt budskap, startar och driver olika typer av företag och föreningar samt hur du samarbetar med andra organisationer. Du kommer även att få utveckla dina styrkor, dina möjligheter att jobba med andra, skapa gemenskap, hantera konflikter och känna större tilltro din och andras förmågor. I kursen får du också möta och bli inspirerad av sociala entreprenörer som har förverkligat sina idéer.

Kursen varvar teori och praktik, grunden är att du lär dig genom att göra. Du kommer att få tid att förverkliga din idé utifrån allt du lärt dig. Efter kursen kommer du att känna en större tilltro till din förmåga, veta hur du går till väga för att starta och driva en icke vinstdrivande organisation. För att söka kursen behöver du inte ha en färdig idé, bara en vilja att göra!

Kursupplägg

Utbildningen är en distansutbildning på heltid under en termin, med 3 fysiska träffar i Stockholm, samt 4 webbinarier. Utöver dessa gemensamma träffar består kursen av både enskilt arbete och uppgifter i grupp. Material och uppgifter finns i vår lärplattform som du får inloggningsuppgifter till vid kursstart.

Eftersom du pluggar mest på distans kan du planera mycket av din tid själv, men vi räknar med att du kan lägga ca 40 h i veckan på kursen.

• Träff 1: 26–27 augusti. Örnsberg, Stockholm.

• Webbinar 1: 9 september. Videomöte, Zoom.

• Webbinar 2: 27 september. Videomöte, Zoom.

• Träff 2: 14–15 oktober. Örnsberg, Stockholm.

• Webbinar 3: 4 november. Videomöte, Zoom.

• Webbinar 4: 22 november. Videomöte, Zoom.

• Träff 3: 5–6 december. Örnsberg, Stockholm.

Observera att samtliga träffar och webinarier är obligatoriska. Tyvärr har vi inget internat och kan inte erbjuda något boende i anslutning till träffarna. Vi rekommenderar att du arrangerar ditt eget boende i Stockholm så tidigt som möjligt. Skolan ligger i södra Stockholm, nära Örnsbergs tunnelbanestation.
Ansökan

Ansökan görs i SchoolSoft genom att du först skapar ett konto. Till ansökan bifogar du ett personbevis för studier som du hämtar på Skatteverkets hemsida.
Antagning

När ansökan stänger kommer du bli kallad till samtal om vi anser att du har de kunskaper som krävs för att gå kursen. Efter samtalet gör vi ett urval av de sökande och skickar ut antagningsbesked senast två veckor efter samtalet. Om du inte blir antagen kan du fortfarande vara kvar som reserv om någon tackar nej. Anser vi inte att du har de grunder som krävs för att gå kursen kommer du få besked om att du ej blivit antagen. När du får ett antagningsbesked bekräftar du din plats genom att betala kursavgiften på 500 kr inom två veckor.
Urval och kriterier

1. För att söka kursen krävs det att du fyllt 18 år och har gått klart grundskolan med fullständigt slutbetyg.

2. Utbildningen är på gymnasienivå, vilket betyder att du behöver kunna tillräckligt med svenska för att kunna samtala och diskutera samt läsa kurslitteratur.

Kostnader och studiemedel

Vi tar ut en avgift på 500 kr för bland annat studiematerial, försäkring m.m. Eventuella resor och boende betalar du själv. Det finns möjlighet att söka medel från Utbildningsfonden. Kursen är studiemedelsberättigad från CSN. Du ansöker själv om studiemedel via www.csn.se.
Intyg

Efter avslutad kurs får du ett utbildningsbevis, som intygar att du fullfölj kursen. Alla som genomfört alla moment och deltagit på 80 % av de fysiska och digitala träffarna får ett utbildningsbevis.

Adressuppgifter

Scouternas folkhögskola

Instrumentvägen 19
12653 Hägersten