Leda scouting distans

Gå utbildningen när det passar dig.

Därför ska du gå Leda scouting

I den här kursen får du möjlighet att lära dig många grundläggande saker som ska hjälpa dig att utvecklas som scoutledare i Scouterna.

När du har gått kursen hoppas vi att du kommer känna dig tryggare i ditt scoutledarskap och att du fått en förståelse för scoutings syfte och metod, det som gör scouting till scouting. Du kommer få verktyg som gör att du kan skapa spänning, äventyr och gemenskap för de scouter du leder.

Mer om utbildningen

Leading Scouting (Distance) is also available in English

Leading Scouting (Distance) is a course designed for you as a new Leader in The Guides and Scouts of Sweden.

When you have completed this course, we hope that you will feel more secure in your Scout leadership. We also hope that you will have gained a good understanding of the purpose and methodology of Scouting - in other words, the essence of Scouting.

You will be presented with tools that enable you to create excitement, adventure and a sense of community with the Scouts you lead.

Det här lär du dig på Leda scouting distans

Under Leda scouting distans kommer du få kunskap som gör att du förstår vad det är som gör scouting till scouting. Framförallt kommer vi att jobba med fyra olika målområden.

Du får:
  • lära dig om Scouternas vision och värdegrund.
  • kunskap om Scouternas program och hur vi kan använda det för att utveckla barn och unga.
  • verktyg för att planera och genomföra scoutverksamhet.
  • tankar om vad ett lyssnande och stödjande ledarskap innebär för dig som scoutledare.

Så här är utbildningen upplagd

Leda scouting distans består av tre kursdelar som du gör på webben. Mellan varje kursdel får du hemuppgifter att göra i din scoutverksamhet där du är aktiv.

Utbildningen uppskattas ta ca 6 timmar, fördelat under ca 3-4 veckor beroende på vad som passar dig.

Kostnad & betalning

Leda scouting distans kostar 250 kr och du köper den direkt från genom att klicka på rosa knappen nedan. Du betalar då direkt med swish eller kontokort och kan starta kursen så snart köpet är genomfört.

Din kår kan också köpa kursen till dig och fler scoutledare i kåren, och får då en faktura på beloppet. Kontakta webbkurs@scouterna.se för att beställa utbildningen.

Kontakta oss

Har du frågor kring innehållet eller upplägget i Leda scouting distans, kontakta Hanna Bata, projektledare på Scouternas folkhögskola hanna.bata@scouterna.se

Har du behov av teknisk support kring webbplattformen Luvit, eller frågor om hur du får tillgång till våra webbutbildningar, kontakta webbkurs@scouterna.se