Kurshelg i Göteborg

11 april, 2023

Kurshelg i Göteborg

I slutet av mars mötte deltagarna på Ledarskap för hållbarhet våren i Göteborg! Med fokus på ekonomisk hållbarhet fick vi lära oss med om cirkularitet, medmänsklighet och medveten konsumtion. Genom vår konsumtion har vi möjlighet att göra skillnad i den här världen. Allt vi köper, äter och konsumerar har produceras eller odlats av någon. Om vi bryr oss mer om vad saker och ting kommer ifrån och vem som har skapat det, så kan vi lära oss att uppskatta det vi har och handla med lite måtta.

Helgen inleddes av Jennie från Medveten konsumtion som berättade om deras viktiga arbete och vad en cirkulent är. Du har säkert hört att vi i Sverige handlar och konsumerar som om vi hade 4,2 jordklot. Det är ju helt ohållbart! Faktum är att Sverige faktiskt är sämst på just hållbar konsumtion inom hela Agenda 2030 (tätt följt av klimatförändringarna).

Dagen efter fick deltagarna besöka ett Leksaksbibliotek mitt i centrala Göteborg. Dit kommer barn och familjer från hela staden (och faktiskt långt utanför staden också) för att låna leksaker istället för att köpa nya hela tiden. Biblioteket tar hand om alla prylar och ser till så de är rena och hela. Det var verkligen eldsjälar som låg bakom det här stället. Det är svårt att få verksamheten att gå runt, men de fyller verkligen en viktig funktion för många barn och unga.

Deltagarna fick även ta del av ny kunskap och fakta från Marie på Fairtrade som berättade om deras jobb. Fairtrade verkar internationellt och ser till så att bönder i länder med utbredd fattigdom kan få drägliga löner och bra betalt för sina produkter, oavsett vad som händer på marknaden. De delar även ut premier som gör att bönderna och deras familjer kan låta sina barn gå i skolan och investera i lokal sjukvård. Så varje gång du handlar Fairtrademärkt kaffe, kakao eller bomull så gör du faktiskt skillnad – på riktigt!

Deltagarna fick reflektera över sin egen resa mot en mer medveten livsstil och vad de kan göra för att inspirera varandra och påverka sin omgivning till mer hållbara val. Nu har gruppen lärt känna varandra ganska bra, vilket gör att de kan vara öppna med varandras olikheter och åsikter. Vi vill alla se en mer hållbar och rättvis värld, men frågan är hur vi når den utan att någon hamnar utanför?

Sista dagen samlade vi ihop alla våra intryck och besökte Göteborgs stadsmuseum. Vi kunde reflektera över vilken historia som en stad som Göteborg har gått igenom och vad vi kan lära av den, för att kunna göra bättre val i framtiden. Vi vet att mänskligheten har varit utsatt för många utmaningar tidigare och förhoppningsvis kan vi göra bättre val i framtiden.

Nu ser vi fram emot våren och nästa träff i början av juni! Om du också är nyfiken på hur vi kan leva mer hållbart, så är ansökan till Ledarskap för hållbarhet HT 2023 öppen nu! Varmt välkommen med din ansökan!