Projektledning för studentkarnevalen i Stockholm

11 oktober, 2022

Projektledning för studentkarnevalen i Stockholm

Quarnevalen är ett studentarrangemang i Stockholm som arrangeras vart tredje år i maj månad. Organisationen som ligger bakom är en del av Kungliga Tekniska Skolan (KTH) men alla studenter i Sverige är välkomna att engagera sig. Quarnevalståget går igenom centrala Stockholm och brukar innehålla uppemot 100 olika ekipage. Förutom tåget planeras även själva bygget, en fest och tidningen Brux som studenterna ger ut för att finansiera sitt stora projekt.

Sedan Quarnevalen 2017 har de ansvariga studenterna, som kallas Staben, genomgått en projektledningskurs hos oss på Scouternas folkhögskola. Parallellt med att de arrangerade sitt stora event fick studenterna verktyg och metoder för att utveckla sitt ledarskap och hitta vägar framåt tillsammans. Det var learning by doing på riktigt. Efter genomfört arrangemang fick vi chansen att utvärdera både kursen och projektet tillsammans.

Projektledningskursen för Quarnevalen innehåller alla moment som den ”vanliga” kursen gör. Den enda skillnaden är att alla deltagare jobbar med sammas stora projekt, även om de har egna ansvarsområden inom Staben.

Under våren 2020 var Staben tyvärr tvungen att ställa in Quarnevalen 2020 på grund av den globala pandemin som precis hade nått Sverige. Detta var såklart väldigt tråkigt, men alla deltagare valde att fortsätta gå projektledningskursen och tillsammans kunde vi reflektera över den nya situationen och utvärdera tillsammans. Vi tror att deltagarna såg nya sidor hos varandra och kunde samlas kring den gemensamma utmaningen på ett konstruktivt sätt, även om det var jobbigt i stunden.

Därför är vi extra glada och stolta över att Quarnevalen återigen har valt att gå vår projektledningskurs under genomförandet av Quarnevalen 2023. Vi ser med spänning fram emot en innehållsrik vår där vi kommer att få lära känna 16 nya studenter. Vi vill bidra med verktyg och metoder som gör att gruppen lär känna varandra bättre, hitta struktur och ordning i sin planering samt kan möta olika typer av hinder och utmaningar tillsammans längs vägen. Vi kommer att stå för handledning, kunskap i projektledning och vara ett naturligt bollplank när saker ställs på sin spets.

Vi önskar Quarnevalen varmt välkomna tillbaka till Scouternas folkhögskola!