Utbildning för utbildare

Slipa dina kunskaper och färdigheter så att du kan hålla utbildningar av hög kvalitet på ett säkert och roligt sätt. Genom Utbildning för utbildare blir du ackrediterad utbildare inom Scouternas folkhögskola.

Målgrupp

Utbildning för utbildare riktar sig till dig som utbildare som varit med i kursteam och hållit minst en kursomgång inom någon av utbildningarna på Ledarskapsön.

Inom utbildningen är deltagarnas egna erfarenheter av att utbilda en viktig tillgång som bidrar till och utgör en del av innehållet. Att deltagarna också är aktiva i eller håller på att starta upp ett team gör att lärdomar från Utbildning för utbildare direkt kan omsättas i praktik.

Syfte

Utbildningen syftar till att ge dig som deltagande utbildare kunskaper om Scouternas syn på lärande, hur vi lär ut, hur vi leder kurs samt tränar oss i att hålla kurspass. Detta i de fyra kursblocken: Lära in, Lära ut, Genomföra kurspass samt Leda kurs.

Utbildningen förmedlar allmänna kunskaper som hjälper dig som deltagare att utvecklas som utbildare inom Scouterna och syftar inte till att utbilda i en specifik kurs. Genom utbildningen blir du ackrediterad utbildare, vilket säkerställer kvalitet och utveckling av våra utbildningar.

Upplägg och omfattning

Utbildningen är totalt 25 timmar som oftast genomförs under två helger.

Under första kurshelg får du som deltagare till dig kunskaper och teorier om att utbilda. Kunskaper som du sedan ska använda till att själv planera kurspass som ni sedan håller för varandra under andra kurshelgen.

Läs mer om ackreditering här

Kursplan med lärandemål

Kursplan med lärandemål (utkast) finns här som pdf

Aktuella kursomgångar

Visar: 1 kurs

Visa som

Scouternas folkhögskola

Har du generella frågor om våra utbildningar så kan du kontakta Scouternas folkhögskolas administratör så hjälper vi dig vidare att få kontakt med rätt person.