Det finns trender inom projektledning!

27 oktober, 2021

Det finns trender inom projektledning!

Folkhögskolans projektledningskurs har pågått i många år. Det är en av våra mest etablerade kurser och vi har haft deltagare från både näringslivet, civilsamhället och offentlig sektor. Projekt kan vara så mycket, allt ifrån att anordna events, konserter, fester och läger till att skapa förändring på din arbetsplats, skriva en bok eller kanske renovera din privata sommarstuga. Möjligheter är oändliga och det är kanske därför vår kurs har blivit så populär. Den passar nästan alla. Du får även lära känna människor från andra delar av samhället som du kanske aldrig hade träffat annars.

Men finns det inga trender inom projektledningskursen då? Jo! Under pandemin har vi märkt av flera olika trender, vilket har gjort oss nyfikna på om de faktiskt har funnits trender tidigare också. Beroende på vad som händer i samhället i stort, så uppstår olika typer av behov och vi får olika idéer. Vi är verkligen ett flockdjur och blir alltid inspirerande av vad andra gör, tycker, säger. Oavsett hur mycket vi försöker intala oss att det INTE är så.

Men under pandemin har detta alltså varit extra tydligt. Under våren 2020, när pandemin bröt ut och många höll sig hemma, så såg vi såklart en ökad trend inom just digitala projekt. Vi skapade hemsidor, bloggar, Youtube-kanaler och poddar. Mycket fokus låg på det individuellt anpassade projektet, som gick att genomföra hemma utan större inblandning av andra människor.

Sen kom hösten 2020 och vi trodde först att vi var på väg ut ur pandemin, men istället eskalerade smittspridningen och samhället stängdes igen ännu hårdare. Bland våra deltagare upptäckte vi en ny trend inom projektledning med fokus på psykisk ohälsa. Antingen mådde deltagarna själva dåligt, eller så ville de hjälp andra med sin mentala hälsa. Men det fanns lite olika inriktningar; några fokuserade mer på barn och unga, medan andra ville hjälpa vuxna privatpersoner eller vuxna på arbetsplatsen. Gemensamt var att deltagarna ville öka kunskapen och medvetandet om de här problemen och vilka vägar och metoder som finns för att ta sig ur ett dåligt mående, trots den pågående pandemin.

Sen kom våren 2021 och vi alla längtade ut! Pandemin pågick fortfarande, men vi började få upp hoppet om vaccinet och såg fram emot ett ljusare och varmare årstid. Vår projektledningskurs började då inte förrän i mitten av april och pågick fram till sommaren. Då var det ett stort fokus på fysisk aktivitet och mindre fysiska träffar. Vi ville ut och röra på oss! Tillsammans eller på egen hand. Deltagarna hade projekt som handlade om träning, bättre hälsa och mindre sammankomster med vänner eller likasinnade. Denna trend höll i sig under sommaren 2021, men då ökade också projekten inom självförverkligande, t.ex. inom musik och kultur. Deltagarna vågade arrangera mindre events och var mer utåtriktade igen.

Det ska bli väldigt spännande att få se vilken typ av projekt som kommer att redovisas nu i höst, och vad som händer under våren 2022. Kan vi släppa pandemin helt då och börja fokusera mer på externa events igen? Det får tiden utvisa.

Om du är nyfiken på projektledningskursen och tror att du skulle kunna ha nytta av lite nya verktyg och metoder inom antingen ditt jobb eller privat, så tveka inte att höra av dig eller ansök direkt på vår hemsida!

Välkommen till Scouternas folkhögskola!