Scoutledarutbildning

Leda patrull Solvarg

Nu är det äntligen dags igen! Sommaren 2024 går Leda Patrull Solvarg av stapeln på vackra Kungshol utanför Rättvik! Solvarg är en kurs för äventyrarscouter där ledarskap, gemenskap och upplevelser tillsammans med patrullen står i fokus!

26 jun 2024 - 4 jul 2024

Sista ansökningsdag 1 april 2024

Region

Norr/Mitt

Kurslängd

Flera dagar i följd

Ansökan är stängd

Om kursen

Under en veckas tid lever du lägerliv tillsammans med scoutkamrater från hela Sverige.

Kurspass, friluftsliv och aktiviteter varvas om vartannat och du får testa dina nya kunskaper i praktiken. Kursen är ett samarbete mellan Scouternas Folkhögskola och Nykterhetsrörelsens Scoutförbund.

SYFTE MED KURSEN

Leda Patrull Solvarg är en upplevelseutbildning för äventyrarscouter som har varit äventyrare i minst ett år. Syftet med Leda Patrull Solvarg är att ge äventyrarscouten ökad förståelse, medvetenhet av samt stärka dennes roll som patrulledare. Utgångspunkten är patrullsystemet och deltagarna blir indelade i patruller där de får möjlighet att utvecklas som patrulledare och patrullmedlemmar.

På Leda Patrull Solvarg får scouten träna på att leda sig själv och sina jämnåriga kamrater i en patrull. Kursplanen utgår från Scouternas folkhögskolas kursplan för Leda Patrull men ger deltagarna mer möjlighet till att praktiskt utöva ledarskap och patrullmetoden.

En stor del av utbildningen sker utomhus med boende i tält. Under kursen ingår även en hajk där scouterna turas om att leda varandra, när gruppen ska slå läger, bo i vindskydd, elda och laga mat. Scouten får också prova på kreativt skapande.

Mycket tid ägnas åt att diskutera och reflektera utifrån frågor som: Hur ska en ledare vara? Vad innebär egentligen scoutmetoden? Vad händer i en grupp? Hur kan jag bli en engagerad ledare?

MÅLGRUPP

Kursen är öppen för äventyrarscouter som har varit äventyrare i minst ett år.

ANSÖKAN & URVAL

Kursen har 30 platser, ett urval kommer sker efter att ansökan stänger. Antagningsbesked med mer information om kursen skickas ut via mail till scouten, målsmän och avdelningsledaren på kåren. Vår förhoppning är att alla ska ha fått besked under april.

Kursansvarig Sara Strömberg, sara.stromberg@nsf.scout.se

Läs mer om utbildningen

Deltagare

Max antal deltagare:
30 st

Adressuppgifter

Kungshols kurs- och lägergård
79532 Rättvik

Karta här

Kostnader

3800 :-

Ansökan