Ditt personliga ledarskap

Därför ska du gå Ditt personliga ledarskap

Genom utbildningen Ditt personliga ledarskap får du kraft, glädje och inspiration till att utveckla ditt personliga ledarskap. Du får hjälp att utforska dig själv och din roll som ledare och du blir därmed också bättre på att leda andra.

Om utbildningen

Målgrupp

Ditt personliga ledarskap riktar sig till dig som är engagerad i scouterna som socutledare, styrelseledamot och funktionär pånågot sätt, oavsett tidigare erfarenheter.

Utbildningen passar alla ledare som känner sig redo för att datta beslut om sin personliga utveckling och har därför ingen åldersgräns utan låter alla deltgaare starta från sitt eget nuläge.

Utbildningens syfte

Ditt personliga ledarskap är kursen för dig som vill utveckla ditt eget ledarskap. Är du trygg och säker i din roll som ledare blir du också bättre på att leda andra. Utbildningen är för dig som vill utvecklas inom rörelsen oavsett om du är ny eller verkat inom Scouterna länge. Här får du kraft, glädje och inspiration för ditt personliga ledarskap.

Kursens fokus ligger på diskussion och reflektion kring frågor som: Vem är jag? Vem är jag i en patrull? Vem vill jag vara? och Hur hjälper jag andra framåt?

Ditt personliga ledarskap handlar om dig som individ. I förlängningen bidrar det till bättre verksamhet för alla om var och en lägger tid på att reflektera kring sitt ledarskap. Ditt personliga ledarskap bygger till stor delen på egen reflektion, vilket innebär att du behöver vara beredd på att arbeta med dig själv och även dela med dig av dina tankar. I den här kursen utgår mycket av reflektionerna från våra styrkor och värderingar, och hur de kopplas till ditt ledarskap.

Kursen strävar efter att:
    • Ge dig verktyg för att kunna utveckla dig själv som scoutledare.
    • Ge dig kompetens att kunna vidareutveckla dig själv, genom självkännedom och verktyg för att skkapa egna mål.

Upplägg och omfattning

Ditt personliga ledarskap är totalt 30 timmar. Ofta går utbildnigen över två helger med ca 6-8 veckors mellanrum.

Mellan kursträffarna lägger du ca 8 timmar på peer-arbete, coachande samtal, med utgångspunkt i det som är viktigt i din utveckling som ledare. Det innebär att du och en av de andra deltagarna kommer ha samtal regelbundet mellan kurstillfällena och coacha varandra.

Kursplan & lärandemål

Kursplan med lärandemål finns här som pdf.

Aktuella kursomgångar

Visar: 0 kurser

Visa som

Regionala utbildningsgrupper

Kontakta den regionala utbildningsgruppen i din region om du har frågor om ett specifikt kurstillfälle eller det som rör en specifik utbildning.

Scouternas folkhögskola

Har du generella frågor om våra utbildningar så kan du kontakta Scouternas folkhögskolas administratör så hjälper vi dig vidare att få kontakt med rätt person.