Seminarium: Banbrytande kvinnor – en hyllning till dem som går sin egen väg!

26 maj, 2021

Seminarium: Banbrytande kvinnor – en hyllning till dem som går sin egen väg!

2021 är det 100 år sedan kvinnor i Sverige för första gången fick rösta i ett riksdagsval. Vi är övertygade om att vi kan lära av historien, när vi blickar tillbaka på det beslut som för 100 år sedan banade väg för kvinnlig rösträtt. Kanske är vi mitt i ett psykologiskt ögonblick även i vår tid med skenande klimatförändringar och ökade sociala klyftor där vi gemensamt kommer att behöva ställa om och driva förändring.

Studenterna på Ledarskap för hållbarhet på Scouternas Folkhögskola inbjuder därför till ett digitalt inspirationsseminarium för att hylla förmåga till förändring ur ett kvinnligt perspektiv. Talarna är verksamma inom vitt skilda områden som ekonomi, journalistik, poesi, innovation, konst, ledarskap och kommunikation. Det som förenar dem är att de alla trampar nya stigar och bidrar till att skapa förutsättningar för att fortsätta vår gemensamma kamp för ett hållbart samhälle; socialt, ekonomiskt och ekologiskt.

Medverkande:

• Katrine Marçal, prisbelönt författare, journalist och huvudtalare.
  • Petra Wadström, Innovatör och entreprenör, grundare av och vd för Solvatten.
  • Jessica Hallbäck, Frilansande skribent, konstnär och kreatör.
  • Emma Sofia Malmsten, IT-konsult som sadlat om till författare, poet, entreprenör och prästinna.
  • Maria Appelqvist, Fil dr i sociologi, undervisar i ledarskap och organisering vid Malmö Universitet, professionell coach och entreprenör.

När: Tis 1 juni kl. 10.00-12.30
Var: Online via Zoom

I den avslutande paneldiskussionen erbjuder vi inspiration och samtal om hur vi kan nyttja den kraft som dessa förebilder besitter, för att skapa ett hållbart och inkluderande samhälle.

Välkommen att delta!

Ledarskap för hållbarhet är en ettårig profilutbildning på Scouternas Folkhögskola. Kursen behandlar ekonomisk, social och ekologisk hållbarhet och visar på metoder för hur vi kan bidra till samhällsförändring och göra skillnad på riktigt. I utbildningen ingår förutom Agenda 2030 och hållbar utveckling också moment kring ledarskap, mångfald och demokrati.