Profilutbildningar

Friluftsliv för pedagoger på höstlovet

På ett upplevelsebaserat sätt får du lära dig grunderna inom friluftslivet för att själv kunna ta med dig barn och unga ut i naturen. Kursen riktar sig till dig som är lärare, fritidspedagog eller annan ledare och vill inkludera mer friluftsliv i din pedagogiska verksamhet. Naturen ska vara en plats där barn och unga kan känna sig trygga, men samtidigt utmanas och ha roligt!

28 okt 2024 - 29 okt 2024

Sista ansökningsdag är 15 september 2024

Kurslängd

Flera dagar i följd

Ansök nu

Om kursen

Friluftsliv för pedagoger ger dig verktyg och inspiration för att kunna leda barn och unga i friluftslivsaktiviteter inom pedagogiska verksamheter. Du kommer att få ett större självförtroende och grundläggande kunskaper inom friluftslivets olika delar. Efter genomförd kurs kommer du själv kunna genomföra friluftslivaktiviteter på ett säkert, roligt och tryggt sätt.

Kursen bygger på Scoutmetoden, där friluftsliv är en del. Andra delar är bland annat patrullen, ledarskapet och ett symboliskt ramverk. Tillsammans kommer vi att testa alla delar. Du blir stärkt i din roll som pedagog och får prova olika övningar, lekar och andra pedagogiska metoder som passar för barn-och ungdomsgrupper ut i naturen.

Scoutrörelsen har lång erfarenhet av att jobba med barn och unga ute i naturen. En självklar del av vår verksamhet är att alla får lära genom att göra. Detta kommer vi också att praktiska i den här kursen. Det betyder att de flesta passen kommer att ske utomhus där du får möjlighet att applicera dina nya kunskaper direkt.

Kursupplägg

Vi ses under två heldagar i Stockholmsområdet. Under första dagen lär vi känna varandra, går igenom grundläggande friluftslivkunskaper och övar tillsammans. Under andra dagen blir det fokus på det symboliska ramverket och att jobba i mindre grupper. Innan kursen avslutas får ni tillsammans reflektera över era lärdomar och upplevelser. Det kommer att finnas tid för paus under båda dagarna.

Vi träffar i Älvsjö Scoutkårs lokal Bygget. Bygget ligger på Herrängsvägen 3 i Älvsjö, Stockholm.

Dag 1
9.00 Samling vid Bygget
10-12 Lära känna övningar
12-13 Lunch (ingår)
13-15 Teori Friluftsliv
15-17 Praktik Friluftsliv

Dag 2
9.00 Samling vid Bygget
10-12 Det symboliska ramverket
12-13 Lunch (ingår)
13-15 Den lilla gruppen
15-17 Ledarskap och reflektion
Avgift

Vi tar ut en avgift för bland annat mat och studiematerial på totalt 1500 kr. Eventuella resor till och från kursen bekostar du själv eller din arbetsgivare.
Boende

Vi kan tyvärr inte erbjuda något boende, men hjälper gärna till med rekommendationer på hotell och vandrarhem. I närheten av Älvsjö scoutkår finns bland annat Älvsjömässan med flera hotell. Det finns även hotell i området kring Kungens kurva. Vidare finns det ett prisvärt Good Morning hotell i Västertorp, Hägersten. Älvsjö Scoutkår når du via buss 141 från Telefonplan (T) eller buss 144 från Fruängen (T).

Välkommen till Scouternas folkhögskola och Friluftsliv för pedagoger!

Läs mer om utbildningen

Adressuppgifter

Scouternas folkhögskola

Kostnader