Aktuella kurser och ansökan

Här hittar du datum på aktuella kursomgångar av Värdebaserat ledarskap, samt information om var, hur, och när du ansöker.

Frågor och svar om ansökan

Hur ansöker jag?

För att ansöka till utbildningen så fyller du i en ansökan digitalt via ett formulär i vårt administrativa system SchoolSoft genom att du först skapar ett konto. När du är klar med din skriftliga ansökan så bokar du en tid för en telefonintervju via länken i ansökningsformuläret. Den skriftliga ansökan och telefonintervjun är de två moment som tillsammans utgör ansökningsprocessen. (Observera att ansökan inte är komplett förrän du har bokat en tid för och genomfört en intervju.) Länk till ansökningsformuläret finns längre ned på sidan när ansökan är öppen.

Vi vill också göra dig uppmärksam på att ansökningssidan loggar ut dig automatiskt efter 30 minuter. Vi uppmanar därför sökanden att svara på frågorna i ett separat program, och klistra in dina svar när du känner dig klar. Om du har några frågor om ansökan så kan du höra av dig till vl@scouterna.se

Vem kan söka?

Ett syfte med utbildningen är att lyfta unga ledare i ideell sektor. Varje kurs har plats för 24 st deltagare och vid fler ansökande görs ett urval. Du som söker ska:

- vara ca 20-25 år.
- ha minst två år ledarerfarenhet.
- vara aktiv ledare i en ideell organisation.
- ha genomfört en grundläggande ledarskapsutbildning eller motsvarande.
- vara intresserad av att åta dig nya ledaruppdrag i framtiden.
- ha grundläggande kunskaper i engelska.

När öppnar ansökan?

Ansökan till 2024 års kurser kommer att öppnas under våren. Gör en intresseanmälan på länken nedan så skickar vi ut information om när ansökan för dem är öppen.

Värdebaserat ledarskap ges i regel tre gånger per år. Antagning görs minst en gång per år, oftast två. Datum för dessa varierar lite.

När får jag veta om jag har fått en plats?

Senast ca 4 veckor innan kursstart skickar vi ut besked per mejl.

Alla som gjort en skriftlig ansökan får besked, men endast de som även gjort en telefonintervju behandlas som kompletta ansökningar.

Vad kostar det?

5400 kr som täcker kost, logi och studiematerial. Du betalar själv dina resor till och från kurshelgerna. Fakturan skickas ut efter att första kurshelgen har genomförts.

Ofta så betalar den organisation där du har ditt aktuella ledaruppdrag din kursavgift. Hör efter om din organisation kan stå för kursavgiften. Har du frågor om fakturan eller behöver hjälp med avbetalning, är du alltid välkommen att höra av dig till vl@scouterna.se. Har du svårt att finansiera kursavgiften är du även välkommen att söka bidrag från Scouternas utbildningsfond.

Om du avanmäler dig från kursen med mindre än två veckor kvar till kursstart kommer vi ta ut en administrativ avgift på 800 kronor. Detta för att vi har administrativa kostnader kopplade till din plats.

Intresseanmälan

Här kan du skriva upp dig så kontaktar vi dig när ansökan till nästa kursomgång har öppnat.

Aktuella kursdatum

Nedan följer kursdatum för aktuella kurser just nu.

Kurs 1 2023

Kurshelg 1: 22 september – 24 september (fre-sön)
Plats: Skatboet, Värmdö.

Kurshelg 2: 17-19 november (fre-sön)
Plats: Gilwell, Sparreholm (nära Flen i Södermanland).

Kurshelg 3: 26-28 januari (fre-sön)
Plats: Gilwell, Sparreholm (nära Flen i Södermanland).

Kurshelg 4: 21-24 mars (tors-sön)

Kurs 2 2023

Kurshelg 1: 29 september – 1 oktober (fre-sön)
Plats: Skatboet, Värmdö.

Kurshelg 2: 10-12 november (fre-sön)
Plats: Gilwell, Sparreholm (nära Flen i Södermanland).

Kurshelg 3: 2-4 februari (fre-sön)
Plats: Gilwell, Sparreholm (nära Flen i Södermanland).

Kurshelg 4: 11-14 april (tors-sön)
Plats: Gilwell, Sparreholm (nära Flen i Södermanland).

Kurs 3 2023 (genomförs på engelska)

Denna kursomgång genomförs i samarbete med Finska Scoutförbundet och kommer att hållas med engelska som språk. Det förutsätter att du som deltagare är bekväm med att delta helt på engelska.

Kurshelg 1: 8-10 december
Plats: Sverige, Gilwell utanför Flen

Kurshelg 2: 26-28 januari
Plats: Finland, troligtvis Helsingfors-området, exakt plats meddelas senare

Kurshelg 3: 12-14 april
Plats: Finland, troligtvis Helsingfors-området, exakt plats meddelas senare

Kurshelg 4: 16-19 maj
Plats: Sverige, Stockholmsregionen, exakt plats meddelas senare

Fler frågor?

Hör av dig till oss på vl@scouterna.se, eller till någon av kontaktpersonerna nedan.

Imse Spragg Nilsson

Konceptutvecklare och Projektledare för Värdebaserat ledarskap

imse.spraggnilsson@scouterna.se0856843241

Imse projektleder och utvecklar ledarskapsutbildningen Värdebaserat ledarskap.

Veronica Östervall

Vikarierande administratör

veronica.ostervall@scouterna.se0855506505

Veronica är ansvarig för administrationen vid Scouternas folkhögskola och arbetar främst med långa kurser, rapportering och statistik. Hon arbetar även med utbildningen Värdebaserat ledarskap.