Anpassat ledarskap

Därför ska du gå Anpassat ledarskap

Den här utbildningen är till för dig som är ledare för barn och ungas fritid. Den har skapats av Scouterna och Friluftsfrämjandet, i samarbete med andra aktörer som också står för rätten att funka olika. Under utbildningen lär du dig anpassa ditt ledarskap så att det funkar bättre för barn och unga med till exempel ADHD eller autism.

Mer om utbildningen

Adapted leadership is also available in English

Det här lär du dig på Anpassat ledarskap

I kursen får du lära dig om:
  • vad ADHD och autism är
  • hur förväntningar om vad barn och unga kan påverkar ditt ledarskap
  • hur du anpassar ditt ledarskap
  • enkla verktyg för anpassning

Så här är utbildningen upplagd

Anpassat ledarskap består av en kursdel på webben, som tar dig ca 90 minuter. Du kan när som helst pausa och sedan komma tillbaka till utbildningen och fortsätta därifrån du var.

Jag är inte scoutledare men vill gärna gå kursen/köpa den till min organisation. Går det?

Ja, det kan du.

Är du ledare i en annan verksamhet är du välkommen att kontakta oss på webbkurs@scouterna.se för att få veta mer om era möjligheter att gå våra webbutbildningar.

Representerar du en annan förening/organisaiton och vill köpa webbutbildningen till era medlemmar, kontakta oss på webbkurs@scouterna.se

Anpassat ledarskap, fördjupning

Webbutbildningen Anpassat ledarskap är en grundläggande utbildning för att lära dig anpassa ditt ledarskap så att det funkar bättre för barn och unga med till exempel ADHD eller autism.

I utbildningen Anpassat ledarskap, fördjupning får du som vill lära dig mer fördjupa dina kunskaper. Utbildningens fokus är ledarens roll, strategier och verktyg för att inkludera fler, utifrån principen om allas lika värde och barns rätt till en meningsfull fritid. Fokus är inte att värdera vare sig diagnoser eller medicinska behandlingsmetoder.

Webbutbildningen Anpassat ledarskap är förkunskapskrav för fördjupningsutbildningen.

Hur kommer jag igång med utbildningen?

Scoutledare i direktanslutna kårer (via Scoutnet) samt ledare i Nykterhetsrörelsens scoutförbund har genom sitt medlemskap inloggning till vår lärplattform här >

Hur loggar jag in första gången?
  • Gå till lärplattformen >
  • Logga in med ditt ScoutId. Det är detsamma som dina inloggningsuppgifter till Scoutnet.

Hur funkar det för mig som är scoutledare i Equmenia?
Har du redan ett konto i lärplattformen och tillgång till kursen Trygga möten? Maila webbkurs@scouterna.se så ger supporten dig tillgång till kursen Anpassat ledarskap.

Du som är ny ledare får tillgång till kursen Anpassat ledarskap genom att kårchefen mailar till webbkurs@scouterna.se:
    • Equmeniaföreningens föreningsnummer
    • Förnamn, efternamn och e-postadress till scoutledarna som ska gå kursen.

Kan jag som ledare i en annan organisation gå kursen?
Ja. För att beställa kursen till din förening, maila webbkurs@scouterna.se. För ideella föreningar kostar kursen kostar 250 SEK per användare. För företag är priset 350 SEK per användare.

Jag kommer inte in, vad ska jag göra?
Kontakta webbkurs@scouterna.se se om du har problem att logga in.