Vi funkar olika och anpassar vårt ledarskap

10 december, 2022

Vi funkar olika och anpassar vårt ledarskap

På Scouternas folkhögskola vill vi skapa ärliga möten och verklig förståelse – en inkluderande miljö där individer, trots olikheter, känner sig hemma och trivs tillsammans. Alla ska kunna känna sig välkomna att delta utifrån sina egna förutsättningar och behov.

Under hösten 2022, och löpande, jobbar vi med frågor som rör förståelse för NPF* och ett anpassat ledarskap på olika sätt. Det handlar både om att lära med och av varandra att alla individer funkar olika, och om att få förståelse för vad en NPF-diagnos, tex ADHD eller autism, faktiskt innebär. Våra utbildningar och det stöd som finns ger ledare, deltagare och pedagoger konkreta verktyg och metoder för att bli ännu bättre på att anpassa sitt ledarskap och bemötande.
* Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, förkortas NPF

Klicka på de rosa rubrikerna för att läsa mer.

Podd: Påverkas vår hälsa av NPF-diagnoser?
Klara och Hanna är deltagare på Allmän kurs och har, tillsammans med gästande Stella, spelat in en podd. Den handlar om NPF-diagnoser och täcker allt ifrån NPF:s historia till hur det är att leva med sin diagnos. Omfattande och intressant lyssning!

Anpassat ledarskap fördjupning
En helgutbildning som ger scoutledare (eller barn/ungdomsledare) fördjupande kunskaper och förmåga att anpassa sitt ledarskap till barn och unga med ADHD eller autism.

Hösten 2022 genomfördes en kursomgång Anpassat ledarskap fördjupning för första gången sedan pandemin i Scouternas folkhögskolas regi. Under en helg i oktober träffades kursteam och deltagare i Göteborg. Såhär skriver en av kursdeltagarna om sin upplevelse.

”Vi ägnade åt oss att djupdyka i anpassat ledarskap – hur man anpassar sitt ledarskap utifrån varje scouts särskilda behov, vare sig det handlar om scouter med eller utan NPF-diagnoser. Tillsammans med fantastiska kursledare har vi pratat om saker som ansvarsprincipen, affektsmitta, lågaffektivt bemötande, vikten av planering, hur olika hjälpmedel som bildstöd kan användas i verksamheten, och mycket, mycket mer.”

Datum för kursomgång under 2023 är inte bestämt. Håll utkik på länken ovan eller i våra kanaler för mer information framåt.

Anpassat ledarskap
En grundutbildning på webben för barn och ungdomsledare. Utbildningen lär ledare att anpassa sitt ledarskap så det fungerar bättre för barn och unga med till exempel ADHD eller autism. Anpassat ledarskap går du på webben när det passar dig bäst, eller kika på materialet flera gånger.

Anpassa efter behov
Scouternas landningssida med verktyg och stöd till ledare för att kunna anpassa efter de behov som finns i en grupp av barn och unga. Bland annat bildstöd med scoutigt tema!