För deltagare

På den här sidan hittar du all information om hur det är att vara deltagare på Scouternas folkhögskola. Både för dig som redan studerar hos oss och för dig som är intresserad av våra kurser och utbildningar.

Du som vill studera hos oss

Vad roligt att du är intresserad av Scouternas folkhögskola! Skolans profil bygger på ledarskap och att ge unga människor verktyg till att bli aktiva samhällsmedborgare.

Om du vill läsa mer om specifika kurser och utbildningar så hittar du dem via knappen nedan. Om du vill läsa mer om hur det är att vara kursdeltagare hos oss så stanna på den här sidan.

Trivselregler

Här hittar du information om närvaro, internetanvändning, alkohol och droger samt disciplinära åtgärder.

Stöd och påverkan

Här hittar du information om arbetsformer, studentinflytande samt särskilt stöd.

Intyg och arkivering

Här hittar du information om intyg och behörigheter efter avslutade studier samt arkivering och öppenhet.

Kostnader och studiemedel

Här hittar du information om  kostnader, studentekonomi och försäkringar.

Om en kurs ställs in

Här hittar du information om vad som händer om en kurs ställs in eller upphör.

Ansökan och antagning

Här kan du läsa mer om hur antagningen till våra olika kurser går till.

Länklista

Här hittar du länkar till sidor som kan vara relevanta för dig som är, eller vill bli, deltagare hos oss.

SchoolSoft

Se din ansökan eller hantera dina studieplaner

Lärplattformen

Logga in i vår digitala lärplattform

CSN

Ansök om eller hantera ditt studiemedel

Scouternas utbildningsfond

Sök bidrag för din kursavgift

FAQ

Här hittar du svar på vanligt förekommande frågor. Om du har ytterligare funderingar är du självklart välkommen att kontakta oss. Kontaktuppgifter hittar du lite längre ner på sidan.

Vad är folkhögskola?

Folkhögskola är en utbildningsform som betonar aktivt deltagande, samtal, diskussioner och gemensamt lärande i grupp. En viktig del är att du är med och påverkar utbildningen och folkhögskolan bidrar till en demokratisk utveckling av samhället. På Scouternas folkhögskola kombinerar vi folkbildning med scoutmetoden vilket resulterar i en utbildningsmetod där deltagarna är med och skapar innehållet i utbildningen.

Vem kan gå en kurs hos er?

Det korta svaret är: alla! Vi är en del av Scouterna men du behöver inte vara scout för att gå våra kurser och utbildningar. Våra olika kurser riktar sig till olika målgrupper så läs mer under respektive kurssida.

Har ni något internat?

Nej, Scouternas folkhögskola är en urban folkhögskola som ligger i ett industriområde i södra Stockholm. Du som går Allmän kurs eller några av våra profilutbildningar står själv för mat och logi i samband med dina studier. Du är t.ex. välkommen att värma din matlåda i vårt kök, som du delar med anställda på folkhögskolan och Scouterna. Det är en skön blandning av deltagare, lärare och anställd personal på skolan. För dig som går en helgkurs hos oss ingår det oftast övernattning och mat på ett kursgård i samband med kurshelgerna.

När vet jag om jag har fått en plats?

Det är upp till varje kursansvarig att svara för antagningsprocessen. Gå in och läs kring respektive utbildning på hemsidan eller ta kontakt med kursansvarig för att få mer information.

Veronica Östervall

Vikarierande administratör

veronica.ostervall@scouterna.se0855506505

Veronica är ansvarig för administrationen vid Scouternas folkhögskola och arbetar främst med långa kurser, rapportering och statistik. Hon arbetar även med utbildningen Värdebaserat ledarskap.