Projektet har fyra huvudmål. De är att se över och utveckla:
1.UTBILDARENS VARDAG
Målet handlar om att se över och utveckla utbildarens vardag. Alltså, att förenkla och tydliggöra utbildarens uppdrag. Det kan betyda både krav och stöd. Det här målet handlar också om drivkrafter, vad det är som gör att du som utbildare vill utbilda. Vi tror att vi kan uppdatera och tydliggöra rollen som utbildare och säkerställa att det finns stöd och rav som gör att drivkraften att vara utbildare får påfyllnad och behålls/förstärks
2. REGIONALA UTBILDNINGSGRUPPERNAS UPPDRAG
För att den enskilde utbildaren samt ett kursteam skall få det stöd de behöver, behöver våra regionala utbildningsgruppers uppdrag vara relevant och genomförandebart. Målet syftar till att se över och utveckla uppdraget så att det ger det stöd som utbildaren/kursteamen behöver för att kunna utföra sina uppdrag.
3. PROCESSEN KRING ACKREDITERING OCH KOMPETENSUTVEKCLING
När Utbildning för utbildare nu är uppdaterad och har fått nya lärandemål är det dags att se över ackrediteringsprocessen samt hur den upprätthålls, samt eventuell möjlighet till validering, Målet omfattar även att se över vilken utveckling och kompetens våra utbildare behöver för att känna sig kompetenta och trygga i sin utbildarroll.
4. ADMINISTRATIONEN OCH ADMINISTRATIVA RUTINER/STÖD
Det här målet handlar om alla våra administrativa processer. Det handlar både om det stöd som kursteam behöver kring en kursomgång men också vilka stöd regionala utbildningsgrupperna har till sitt förfogande och eller hur vi kommunicerar mellan olika roller för att få nätverk inspiration, och kunskap. Hur hålla koll på utbildarna, följa upp ackreditering, kommunikation (två-vägs), utbildarbank, fördelning mellan anställda/utbildningsgrupper/ utbildare.