Redo för naturen

Redo för naturen är en grundläggande utbildning i friluftsliv. Du som har liten eller ingen erfarenhet av friluftsliv i svensk natur får kunskap om hur du håller dig varm, torr, mätt och säker.

Därför ska du gå Redo för naturen

I Redo för naturen kommer du få lära dig hur du kan laga mat i naturen, hur en bra rastplats ser ut, var du får vara och vad du får göra i naturen, hur du skyddar sig från regn och kyla och mycket annat.

Målgrupp

Redo för naturen, dagstur är en utbildning för dig som har ingen eller liten vana av att vara ute i naturen men en vilja att lära dig det. Du behöver inte ha några förkunskaper. Du behöver heller inte vara scout för att gå utbildningen.

Redo för naturen – Övernattning är en utbildning för dig som har lite vana av att vistas i naturen och vill bli trygg i att leva och övernatta i naturen under kortare tid. Det som krävs för att få gå Redo för naturen – Övernattning är att du gått Redo för naturen, dagstur eller har motsvarande kunskaper sedan tidigare.

Utbildningens syfte

Redo för naturen syftar till att ge dig som deltagare ett praktiskt upplevelsebaserat lärande ute i naturen där du får lära dig friluftsliv genom att leva friluftsliv.

Du kommer bland annat få kunskaper om hur du kan laga mat i naturen, hur en bra rastplats ser ut, var du får vara och vad du får göra i naturen, hur du skyddar sig från regn och kyla och mycket annat. Du lär dig helt enkelt hur du håller dig varm, torr, mätt och säker, vilket är det viktigaste för att ha det riktigt trevlig ute i naturen, och det oavsett om du skulle vara ute en eftermiddag eller en månad.

Utbildningens innehåll

Utbildningen Redo för naturen innehåller ett antal olika kursmoment.

Allemansrätten
Kursmomentet syftar till att ge ökad kunskap om vad allemansrätten är för något och vad allemansrätten betyder för vår vistelse i naturen. Fokus ligger på var en får färdas och röra sig i naturen.
  • Ha grundläggande kunskap om vad allemansrätten betyder.
  • Känna till och förstå innebörden av begreppet “inte störa, inte förstöra”.
  • Ha grundläggande kunskaper om var en får vara och vad en får göra i svensk natur.

Varm, torr, mätt & säker
Kursmomentet syftar till att ge god kunskap för att deltagaren ska kunna hålla sig varm, torr, mätt och säker under en dag.

Varm
  • Förstå och kunna tillämpa “lager på lager”-principen.
  • Känna till minst ett sätt att hålla värmen på.
Torr
  • Förstå och kunna tillämpa “takpanne”-modellen.
  • Känna till minst ett sätt att packa vattentätt.
  • Ha grundläggande kunskap om hur ett vindskydd kan slås upp.
Mätt
  • På ett säkert sätt kunna tillaga en måltid på ett friluftskök.
  • Ha grundläggande kunskap om vikten av att pausa, äta och dricka.
  • Ha förståelse för vikten av hygien och hur den sköts.
Säker
  • Känna till minst tre åtgärder som kan förebygga olyckor.
  • Veta vilka åtgärder som bör vidtas om en olycka sker.
  • Känna till de vanligaste skadorna vid friluftsliv och veta hur en kan förebygga och behandla på plats.

En bra rastplats
Momentet syftar till att ge kunskap om vad som kännetecknar en välfungerande rastplats.
  • Kunna nämna de fyra egenskaperna som utmärker en bra rastplats.
  • Ha förståelse för vikten av hygien och hur den sköts.

Material & utrustning
Momentet syftar till att ge grundläggande kunskap om vilken utrustning som behövs och hur den fungerar samt ge viss inblick i olika material och deras funktioner.
  • Känna till vad som bör känneteckna friluftsutrustning
  • Känna till några av för- och nackdelarna med olika material
  • Ha grundläggande kunskap om vilken utrustning som behövs för en dag i naturen.

Upplägg och omfattning

Redo för naturen – Dagstur är cirka 6 timmar lång.
Redo för naturen – Övernattning är cirka 24 timmar lång och inkluderar en övernattning i naturen.

Kursplan med lärandemål

Kursplanen med lärandemål finns här som pdf.

Aktuella kursomgångar

Visar: 0 kurser

Visa som

Regionala utbildningsgrupperna

Kontakta den regionala utbildningsgruppen i din region om du har frågor om ett specifikt kurstillfälle eller det som rör en specifik utbildning.

Scouternas folkhögskola

Har du generella frågor om våra utbildningar så kan du kontakta Scouternas folkhögskolas administratör så hjälper vi dig vidare att få kontakt med rätt person.