Våra utbildningar på webben

Att gå en utbildning på webben är både flexibelt, tillgängligt och lätt att anpassa efter dina behov.

Starta när du vill

För dig som är scoutledare finns våra webbutbildningar tillgängliga för dig att sätta igång med precis när det passar dig. Du kan när som helst börja, pausa och välja att fortsätta din utbildning. Trygga möten är den enda obligatoriska utbildningen för dig som scoutledare. Men utöver det, kan du även gå Anpassat ledarskap och Leda scouting distans.

Trygga möten

I Trygga möten lär du dig hur du kan skapa en trygg miljö för barn och ungdomar, hur du kan förebygga övergrepp och hur du kan bete dig om du tror att någon far illa.

Anpassat ledarskap

I utbildningen Anpassat ledarskap lär du dig att anpassa ditt ledarskap så att det funkar bättre för barn och unga med till exempel ADHD eller autism.

Leda scouting distans

Leda scouting distans är en utbildning för dig som är ny som scoutledare och vill lära dig mer om Scouternas vision, mål och om hur du skapar verksamhet.

Om jag inte är scoutledare, kan jag ändå gå era webbutbildningar?

Ja, det kan du. Är du ledare i en annan verksamhet är du välkommen att kontakta oss på webbkurs@scouterna.se för att få veta mer om era möjligheter att gå våra webbutbildningar.

Vem kan gå en webbutbildning på Scouternas folkhögskola?

Alla som vill kan gå våra webbutbildningar på webben. Men för att gå dem behöver du ett inlogg till vår lärplattform.

För dig som är scoutledare i en direktansluten kår och/elle ledare i Nykterhetsrörelsens scoutförbund ansluts du automatiskt till kurserna Trygga möten och Anpassat ledarskap. Och du kan också enkelt köpa kursen Leda scouting distans så att du kan börja gå kursen direkt.

* För ledare i Equmenia,  se frågan "Vad gäller för oss inom Equmenia?"
* För ledare i andra verksamheter, se frågan "Hur får jag ett konto i lärplattformen?"

Jag kommer inte in i utbildningen jag vill gå. Vad ska jag göra?

Om du har problem med att logga in och/eller komma åt utbildningen du vill gå, kontakta oss på webbkurs@scouterna.se så hjälper vi dig så fort vi kan.

Vad gäller för oss inom Equmenia?

För dig som redan har ett konto i vår lärplattform
Är du ledare i Equmenia och redan har ett konto i vår lärplattform och tillgång till kursen Trygga möten? I så fall är det bara att maila webbkurs@scouterna.se så ger supporten dig tillgång till Anpassat ledarskap också.

Leda scouting distans kostar 250 kr och du köper den direkt i lärplattformen. Du betalar direkt med swish eller kontokort och kan starta kursen så snart köpet är genomfört. Din kår kan också köpa kursen till dig och fler scoutledare i kåren, och får då en faktura på beloppet. Kontakta webbkurs@scouterna.se för att beställa utbildningen.

För dig som är ny ledare i Equmenia
Du som är ny ledare i Equmenia får tillgång till Trygga möten och/eller Anpassat ledarskap genom att kårchefen mailar följande uppgifter till webbkurs@scouterna.se :
* Equmeniaföreningens föreningsnummer
* Förnamn, efternamn och e-postadress till scoutledarna som ska gå kursen.

Gör gärna detta någon vecka innan du ska gå kursen så att supporten hinner ge dig tillgång.

Kan vi som kår köpa utbildningen på faktura?

Ja, det går bra.

Om ni som kår vill köpa tillgång till en grupp scoutledare på faktura, för Leda socuting distans så gör ni så här:
    1. Bestäm antalet personer ni vill ska få tillgång till kursen Leda scouting distans
    2. Maila beställningen på antalet samt att det gäller utbildningen Leda socuting distans tillsammans med kontaktperson (referens) och faktureringsadress till webbkurs@scouterna.se.
    3. Du kommer nu få ett mail med lika många koder (vouchers) som antal personer du beställt kursen till. Fördela ut koderna till personerna som skall gå kursen tillsammans med denna länk. Deltagarna anger koden när de lagt utbildningen i varukorgen och gått till betalning.

Varför kostar Leda scouting distans pengar?

De flesta av våra utbildningar på Ledarskapsön har en deltagaravgift. Deltagaravgiften täcker olika typer av deltagarspecifikt material för en kurs. På fysiska utbildningar är det tex mat, logi och kursmaterial medan på en utbildning på webben är det istället kostnader som rör det webbaserade materialet och kostnader kopplade till användarkonton för plattformen kursen ligger på.

Trygga möten är kostandsfri eftersom den kursen är obligatorisk och beslutad om på en DemokratiJamboree. Anpassat ledarskap, webbkurs är kostandsfri då alla utvecklingskostander täcks av projektmedel.

Hur gör jag om jag glömt mitt lösenord?

Om du har ett konto i vår lärplattform men glömt bort lösenordet, gör så här:
  1. Gå till lärplattformen >
  2. Klicka på ”Glömt användarnamn eller lösenord?" och följ instruktionerna.

Hur loggar jag in första gången?

1. Gå till lärplattformen >
  2. Logga in med ditt ScoutID, alltså samma inloggningsuppgifter som du har till Scoutnet.
Om du inte har ett inlogg i Scoutnet, kontakta webbkurs@scouterna.se

Hanna Bata

Projektledare

hanna.bata@scouterna.se0856843259
Hanna är projektledare för övergripande strategiska projekt inom utveckling och utbildningar på Scouternas folkhögskola.